Triathlon

Triathlon

söndag 14 augusti 2011

Trendbrott

Idag var det dags för långpass igen! De senaste 3 långpassen har det spöregnat men idag vaknade jag upp och såg solen skina! Även om de hunnit komma in några moln när jag började springa så var det perfekt löparväder, precis lagom temperatur! Hoppas den trenden håller i sig på långpassen framöver! :)

Eftersom det serveras powerade på lidingöloppets vätskekontroller vill jag gärna testa den ordentligt för att se att jag får tillräckligt med energi samt att magen klarar den bra.


Jag fyllde mitt vätskebälte och hade även med en vitargo-gel, sedan stack jag iväg. Eftersom jag körde riktigt tuff backträning i Ursvik i veckan så testade jag en ny lite flackare bana idag.


Även om det fanns en och annan backe så var det ändå inga mördar backar. Till en början kändes det riktigt bra men efter ca 1,5  mils löpning började jag bli riktigt seg och benen kändes stumma. Då sög jag i mig vitargo-gelen och ganska omgående fick jag lite extra energi! Den räckte i ca 5 km, sen blev det verkligen tufft de sista 5 km, men med lite vilja och inställning så går ALLT! Trots att jag var riktigt sliten på slutet så lyckades jag hålla mig under 5-tempo iallafall.


För att summera Powerade-testet så var det inga problem för magen men det kändes som att den inte gav lika mycket energi som Vitargo electrolyte som jag brukar köra. Kanske inte så konstigt när jag kollar innehållsförteckningen: Powerade ger 3,9g kolhydrater/100 ml, att jämföra med Vitargo som ger 8 g kolhydrater/100 ml. Så någon form av extra energi kommer jag ta med mig på lidingöloppet, ett alternativ är att ha med 1 gel extra till varje vätskekontroll, det borde ge den extra energi som krävs för att orka hela vägen, ska testa vidare på nästa långpass!

Efter passet blev det en rejäl lunch som återhämtning och en kopp nespresso i soffan.

Kanske världens godaste kaffe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar