Triathlon

Triathlon

söndag 16 oktober 2011

Intervaller och en förkylning som försvann!

Jag hade planerat att köra ett styrkepass på gymet i torsdags morse, men på onsdagskvällen läste jag ett reportage i senaste runners om hur effektivt det är med intervallträning när det gäller att öka syreupptagningsförmågan. Jag blev inspirerad och insåg samtidigt att jag inte kört ett enda intervallpass efter det att jag åkte på halsfluss. Kan det vara det som gjort att jag upplever att formen inte är på topp?!?

Inspirerad av reportaget bestämde jag mig för att byta ut styrkepasset mot ett pass med 4x1000 metersintervaller, med 1 minuts vila mellan varje. Jag körde även 15 minuters lätt jogg som uppvärmning och lite nedvarvning efter intervallerna. Det kändes verkligen att jag inte kört intervaller på ett tag och jag fick ta i ordentligt för att hålla ett bra tempo genom alla intervaller. Jag såg till att ligga mellan 90-95% av maxpuls i alla intervaller, vilket skulle vara optimalt för att förbättra syreupptagningsförmågan enligt reportaget. 

Efter det hårda intervallpasset blev det en snabbdusch och sedan stressade jag iväg till Löfbergs Lila arena för att se FBK åka på ytterligare en tung förlust i Elitserien.



Det har verkligen inte börjat något vidare i år, men det är långt kvar på säsongen och när det drar ihop sig till slutspel är dom säkert med och slåss om guldet som vanligt!

Senare på kvällen kändes det som att jag hade en rejäl förkylning som var på väg att bryta ut, jag tryckte i mig lite extra c-vitamin och hoppades att en god natts sömn skulle göra susen. När jag vaknade upp på fredagen kändes det lite bättre men ändå inte helt på topp, jag vill verkligen inte bli förkyld igen, så jag tog det riktigt lugnt och käkade en massa bra mat och extra vitaminer. På kvällen kände jag mig betydligt piggare och på lördagen var förkylningen som bortblåst! Jag tog ändå det säkra före det osäkra och vilade från träning hela dagen så nu börjar jag bli riktigt sugen på ett löppass i eftermiddag! Solen skiner och det är en härlig höstdag så det blir nog ett löppass snart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar