Triathlon

Triathlon

tisdag 25 oktober 2011

Pannlampa på - en mental seger!

Den senaste veckan har handlat mycket om att anpassa oss till en ny familjemedlem, både för mamma och pappa men framförallt för vår 3-åring som är van att få all uppmärksamhet...! Fantastiskt kul, men en del påfrestningar för tålamodet oxå :) Sedan blir det ju lite sisådär med sömn om nätterna och eftersom det händer en massa kul på jobbet så vill jag ju även vara lite delaktig där vilket gjort att träningen blivit bortprioriterad, men en vilovecka ibland är nog bara positivt för återhämtningen.

Jag har märkt under veckan hur lätt det är att falla för "den lilla rösten". Det blir lätt en ond cirkel, när man sovit för lite och är trött är det lätt att ta dåliga beslut vad gäller kosten. Dålig mat och godis gör att man blir ännu tröttare och inte orkar träna och det är lätt att fastna i denna negativa spiral av dåliga beslut. 

Efter en veckas träningsuppehåll hade jag bestämt mig för att ta en löprunda igår. Efter att barnen somnat var det dags. Jag kände mig ganska trött och sliten, tittade ut och såg att det var mörkt som natten ute, sedan kollade jag termometern och såg att det var 2° ute. Som ett brev på posten hörde jag "den lilla rösten" i mitt huvud:
- Det är lätt att bli förkyld om du tränar när det är kallt ute och du sovit för lite. 
- Det vore väl skönare att bara slappa i soffan framför TVn.

Eftersom människan är lat av naturen är det lätt att trilla dit och fortsätta ner i spiralen av negativa beslut. Jag bestämde mig istället för att fullfölja mitt beslut att träna, jag har ju många tuffa mål framöver som jag ser fram emot oerhört mycket och då gäller det ju att ligga i och vara väl förberedd när jag står på startlinjen! Om du har ett tillräckligt starkt mål, så spelar det ingen roll vilka hinder du stöter på vägen, du kommer se till att nå ditt mål!

Det blev underställ, pannlampa och reflexväst på!


Att springa i höstmörkret när det är lite kyligt är ju inte riktigt en lika härlig löpupplevelse som det är att springa i strålande solsken en sensommardag men det har sin charm! Framförallt var passet en riktigt skön mental seger och nu känns det bra att vara igång med träningen igen!

När jag vaknade upp i morse kännde jag mig betydligt piggare och jag hade en hjärna som var pigg nog att fatta ett bra frukostbeslut! Skönt att vara tillbaka i den positiva spiralen där bra beslut fattas som leder till mer energi och ännu bättre beslut!




1 kommentar: