Triathlon

Triathlon

tisdag 30 september 2014

Lidingöloppet 2014

Strålande sol och 16 grader varmt! Perfekta förutsättningar för ett riktigt bra Lidingölopp. Dessutom mycket folk utmed banan som hejade på!



Mitt mål som jag haft under säsongen med Lidningloppet har varit att springa under 5-tempo och få en sluttid på under 2.30. För 2 år sedan sprang jag på 2.48 och jag har tidigare under säsongen känt att jag borde kunna putsa den tiden rejält.

Nu var jag dock ganska osäker på formen efter den senaste tidens onda ben och att jag inte känt mig riktigt återhämtad efter Tjörn triathlon.

Eftersom jag var osäker både på formen och det onda benet så var planen att gå ut ganska lugnt och öka om kroppen kändes bra. De första kilometrarna gick i ca 5.30-tempo och det var redan från start tydligt att kroppen inte hade sin bästa dag. Benen blev snabbt stumma på den kuperade banan och det var i princip omöjligt att hålla pulsen på en bra nivå.


De första två milen låg jag, trots ett ganska lugnt tempo, på strax över 90% av maxpuls vilket gjorde att jag var riktigt sliten och sista milen var en ren plåga med kramp lite här och var. Till slut staplade jag in i mål på 3.02 vilket jag såklart inte är nöjd med. Hursomhelst så innebär det ju iallafall att klassikern är fullbordad!

En lärdom att ta med sig inför satsningen på Ironman nästa år är att köra lite färre lopp och fokusera på att träna bra och kontinuerligt mot det stora målet så att formen är på topp när det gäller!

Nu blir det några dagars vila innan Ironman-satsningen dras igång på allvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar