Triathlon

Triathlon

lördag 6 september 2014

Tjörn Triathlon

Uppladdningen känndes perfekt, jag vilade i stort sett hela veckan innan loppet, men körde 3 st lätta pass på onsdagen. Simning på morgonen och sedan ett 2 mil lång cykelpass föjlt av ca 3,5 km löpning. Lätta pass men med några tempoökningar och formen kändes bra!

På fredagen åkte jag med familjen ner till Tjärn för att hämta startkit, gå på prerace-möte och reka. Kroppen kändes bra sånär som på lite småkänningar i vänstra vaden. Känslan var bra men en aning orolig för vädret, prognosen visade rejäla vindar och regn.

05.30 på lördagsmorgonen var det dags för frukost och jag var riktigt taggad för loppet! Det duggregnade lite på vägen från Göteborg till Tjörn men känslan var ändå på topp. Väl framme var det först incheckning av cykeln coh sedan förbereda växlingsstationen så att allt låg på rätt plats inför T1 och T2. Frågan var om jag skulle köra någon extra jacka eller liknande på cyklingen, det är ju inget vidare att cykla 9 mil i regn och blåst och frysa, så jag bestämde mig för att det fick vara värt ett par extra minuter i växlingen för att få på mig en kompressionströja. Det var ett bra val, extra värme men inget extra luftmotstånd!

Efter att ha fixat iordning växlingsstationen och memorerat var min plats var så gick alla startande gemensamt iväg till simningen. Simningen är ju min sämsta gren så det är klart att det pirrade lite extra i magen. 9.00 gick starten och det var ett jäkla fightande om positionerna trots att jag medvetet placerade mig långt bak i fältet. Mycket armar och ben som vevade omkring i vattnet!


Efter ett par hundra meter gick det lättare att komma in i rytmen och det kändes riktigt bra, även om det inte går riktigt så snabbt som jag önskar. En sak som är lite annorlunda med att simma i öppet vatten är ju att hålla koll på vart man är och att simma den kortaste vägen till nästa riktmärke. Ibland kändes det som att jag kryssade lite väl mycket och enligt gpsklockan så simmade jag ett par hundra meter för mycket... Hursomhelst kom jag upp ur vattnet efter drygt 46 min.


Känslan när jag klev upp ur vattnet och började springa mot växlingen var annorlunda, nästan så att jag var lite yr, det beror tydligen på att större delen av kroppens blod är i överkroppen efter simningen och helt plötsligt börjar man springa! Yrseln försvann dock ganska snabbt och växklingen gick bra. 5 min i T1 kan dock slipas på till nästa gång.

Sedan bar det iväg på cykeln och jag ville köra hårt men inte riktigt på max för att ändå spara lite energi till löpningen. Jag la mig runt 80% av max i puls och trampade på. Jag plockade massor av placeringar i början, vilket gav massor av energi. Disciplinerat höll jag mig ändå runt 80%, även om det i vissa backar var högre. Energin kändes bra hela vägen och efter de 9 milen kändes kroppen fortfarande helt ok och jag är nöjd med snittfart på 33 km/h.


Växlingen till löpning gick bra, knappa 3 min går nog oxå att kapa lite framöver. 

Väl ute på löpningen så visade det sig att banan var betydligt mer kuperad än jag räknat med, framförallt hade jag det riktigt tufft i nerförsbackarna på det första av de 4 varven. Min onda vad gjorde sig påmind och det kändes som att de små musklerna på framsidan av underbenet skulle sprängas! Detta var den mentalt tuffaste delen av loppet, grymt ont i benen och dryga 15 km kvar att springa. Efter ca 5 km släppte det dock i benen som tur var och det började flyta på lite bättre!



 Målet jag hade från start var att gå under 6h. När väl smärtan i benen släppt började det kännas rimligt att kanske gå under 5.30. Även om jag var riktigt trött så kändes det ändå helt ok att springa! En av faktorerna till att jag hade en bra energi tror jag vara att jag fyllde på bra med sportdryck, bars och gel både under cyklingen och löpningen. Sista 2 kilometrarna spurtade jag och lyckade passera mållinjen på totalt sett 5.28. 5,16-tempo på löpningen får anses som helt ok med på simningen och cykeln i benen!


Trött men glad i mål!


Ett riktigt kul lopp, kroppen är dock riktigt utmattad och det gav verkligen en fingervisning om vad som kommer krävas om knappt ett år i Kalmar!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar