Triathlon

Triathlon

tisdag 16 augusti 2011

Träning ger RESULTAT

Det finns få saker som motiverar mig mer än att nå uppsatta mål och se mig själv bli bättre på något jag tränar på. Oavsett om det handlar om idrott, arbete eller något annat. Att ta sig an någonting som känns svårt eller nästintill omöjligt, bestämma sig och göra en handlingsplan för att nå målet och sedan se sig själv lyckas är otroligt motiverande och ger energi att ta sig an nya ännu tuffare utmaningar.

För 2 år sedan sprang jag mitt första tävlingslopp på 10 km, det är också hittills mitt enda lopp på 10 km eftersom jag därefter tränat för längre distanser. Inför loppet hade jag löptränat i ca 6 månader och som bäst sprungit milen på 55 min. Jag satte upp målet att jag skulle springa loppet på under 50 min, jag gick ut hårt och hade blodsmak i munnen efter bara ett par kilometer, fast jag hade ju bestämmt mig för att springa under 50 min så det var bara att bita ihop och köra på. De sista kilometrarna var jag så trött att jag har minnesluckor och när jag kom i mål var jag helt slut, såg stjärnor och lyckades missa att de delade ut medaljer efter mållinjen men jag nådde målet! 

Karlstad stadslopp 2009
Som ni ser hade jag en snittpuls på 194(!) och toppade med 204 på upploppet (min maxpuls)

Att jag nådde det målet gjorde att jag blev sugen på nya mål och utmaningar inom löpningen, jag började läsa löpartidningar och blev biten på riktigt!

Idag 2 år senare så har utvecklingen varit otroligt bra. Idag sprang jag en dryg mil i lugnt tempo, snitt 78% av maxpuls. På en kilometertid som är 10 sek snabbare än rekordloppet 2009!

Det är just den här typen av utveckling och resultat som gör mig så otroligt motiverad att fortsätta mot nya mål och utmaningar! Bellmanstafetten närmar sig och jag känner hur tävlingsmänniskan i mig mobiliserar kraft för en ny maxprestation. Kan jag klara att pressa mig själv lika mycket som på stadsloppet och pricka in en liten formtopp så finns chansen att nå mitt mål på 5 km under 20 min!





1 kommentar:

  1. Härlig läsning!
    Bra pepp och motivation för mig just nu, som får söka den hos andra när det går så där för egen del

    SvaraRadera