Triathlon

Triathlon

måndag 11 juli 2011

Vansbrosimningen

Vi anlände till Vansbro i god tid före start och hann käka lunch ca 3 timmar innan start. Sedan gick vi till målområdet för att hämta ut startkitet och kollade lite på några tidigare startgrupper som simmade de sista seeega metrarna motströms in mot målet. Sedan blev det en ca 2 km lång promenad till starten, där vi hann kolla in ett par startgrupper innan det var dags att byta om och värma upp.

Uppladdning i startområdet

Nu var det ju inga större problem att få upp värmen, då kombinationen sol och våtdräkt fixar det ganska bra... Fast lite uppvärmning blev det iallafall för att få upp pulsen.

Starten

Det var riktigt skönt att få komma ner i vattnet och svalka sig lite! Vi hade tur med vattentemperaturen i år, 20 grader, och med våtdräkten så blev det inte det minsta kallt. När väl starten gick blev det lite fight om positioner bland en väldans massa armar och ben. Jag gick ut ganska hårt för att komma ifrån den värsta trängseln. Det kändes bra och jag hittade snabbt ett bra tempo - Under 1.21 skulle jag bara simma! Känslan var att det gick hyffsat bra och jag började efter ett tag att kika efter första kilometerpasseringen som borde komma snart tänkte jag. Kollade snabbt på klockan, 25 min - nu måste den komma snart tänkte jag när plötsligt en boj dök upp. Det var dock 1500 meterspasseringen och jag kände direkt att detta kommer gå fint. Fortsatte simma på i bra tempo och passerade 2000m på 39 min. Jag hade läst i någon tidning att den sista kilometern brukade ta ungefär lika lång tid som de 2 första. Med det i bakhuvudet och krafter kvar så ökade jag tempot för att klara målet med marginal - det finns ju ingen anledning att ha krafter kvar efter loppet så jag gick ALL IN sista kilometern!

100 meter kvar

Väl i mål var jag riktigt nöjd med tiden fast lite småförbannad, det var ju så nära att gå under timmen! :) Fast nu har jag ju ett bra mål till nästa gång.

På vinnarpodiet i målområdet



1 kommentar: