Triathlon

Triathlon

lördag 16 juli 2011

Intervaller

Dagens pass var ett riktigt tufft intervallpass! Jag passade även på att prova mina nya lättviktsskor och de kändes riktigt bra! Jag startade upp passet med 15 min i lugnt tempo som uppvärmning och därefter var det hårdkörning som gällde. Det blev 6 st intervaller på 1000 meter i 4.15-tempo med 90 sek vila mellan varje. Dessutom var det en ganska kuperad bana så jag fick kämpa ordentligt för att hålla tempot! What doesn`t kill you - makes you stronger! Sedan avslutades passet med ytterligare 15 min i lugnt tempo för att få ner pulsen ordentligt.


2 kommentarer:

  1. När man kör intervaller (säg tusingar) hur viktigt är det att jag håller tempot?
    Om vi säger att jag vill springa i 4:50 tempo.. men springer allt mellan 4:05-5:05 ... blir det fel då? Är det viktigt att jag ligger konstant på 4:45-4:55, eller?
    Tycker det är lättare att hålla farten på kortare sträckor, säg 400 meter.
    Tycker även att det är enklare med en banaa som är rätt jämn.
    När vi kör tusingar på torsdagar har vi en 1000 meters sträcka som är lite rak, lite uppför, och lite nerför. Det upplever jag som rätt svårt när man ska hålla en jämn fart.
    Ser dock att du hållt en PERFEKT snittfart.
    (kanske nått man lär sig med tiden?)
    Såg även att du börjat med 2,5 km uppjogg.. men ändå lyckats få klockan att markera varje tusing för sig..hur gjorde du det? Har du gjort programmet innan i datorn? För då lyckas även jag med detta... men ibland springer man till ett lämpligt ställe där man känner att HÄR skulle det vara perfekt med lite intervaller.

    Ditt pass är kanonbra som alltid!
    Så jag kan inte annat säga än, Bra kämpat!

    Du gör som du vill, om du vill svara på mina frågor eller ej. Var bara funderingar som dök upp när jag läste och tittade på ditt fantastiskt fina exemplar av intervall träning.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Angående tempot så tycker jag personligen att det är av mindre vikt. Jag kör intervaller för att tänja på mina egna gränser och bli snabbare, därför tycker jag att ansträngningsnivån är det viktigaste. På längre intervaller (1000 m och uppåt) brukar jag ligga mellan 85-95% av maxpuls. När jag kör kortare så ligger jag på mellan 90-100% av maxpuls. Tempot däremot är ett bra värde för att mäta sin egen utveckling och stämma av hur man ligger till mot tex ett mål i ett lopp.

    Ang mitt pass så har jag gjort det i datorn innan och ställt in så att klockan piper när jag går över 4.15-tempo. Så egentligen har jag inte legat exakt på 4.15 hela tiden utan kanske snarare mellan 4.10-4.15.

    Alltid kul med feedback! :)

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera