Triathlon

Triathlon

söndag 18 september 2011

Vinnarväder och Vinnarkänsla!

Nu är det mindre än 1 vecka kvar till den tävling som jag sett fram emot mest av allt under året! Dagens pass var det sista av lite längre karaktär innan Lidingöloppet och jag ville gärna ha ett formbesked efter den senaste tidens lite sämre form. Efter 1 mil löpning i fredags och 4,5 mil på cykel igår visste jag inte riktigt hur kroppen skulle kännas idag. Planen var att jag skulle gå ut lugnt och ifall det kändes bra skulle jag testa att köra på i ett lite högre tempo.

Som vanligt när det är dags för veckans längsta pass så var det regn som gällde, eller som Gunde Svan kallade det: Vinnarväder! Planenligt gick jag ut i lugnt tempo och höll ca 5.30-fart de första 3 kilometrarna. När jag kom till den första backen så testade jag att öka lite och kände direkt att kroppen svarade upp på ett betydligt bättre sätt än den gjort de senaste veckorna! Underbart! Även fast pulsen ökade så kände jag att det fanns mer att ge och att kroppen klarade av att arbeta bra även under lite högre pulsbelastning! Jag fortsatte vidare i ca 5-fart och kände mig pigg hela vägen och även när jag ökade tempot under de sista kilometrarna så hade jag den där sköna känslan av att det fanns mer att ge! 


Det var riktigt skönt att få ett riktigt bra pass på halva lidingödistansen även om dagens bana inte är alls lika kuperad så vet jag iallafall att kroppen är på g! Det känns som att jag är riktigt bra förberedd inför årets lopp. Förra året hade jag dryga 30 mil i benen innan loppet och hade som mål att gå in under 3 timmar. Jag trodde att jag skulle fixa det ganska enkelt men banan var betydligt mer kuperad än jag räknat med och jag staplade i mål på 3.03 och hade ont i varenda muskel. 

I år är målet att jag skall springa under 2.45 vilket innebär 5.30-fart. Det kommer bli tufft men jag är inställd på att ge allt och jag är förberedd för de tuffa backarna.  Totalt sett så har jag sprungit mer än dubbelt så mycket i år mot förra året, närmare 70 mil samt en hel del annan träning så jag känner mig  verkligen förberedd!


Denna veckan kommer bli väldigt lugn, jag siktar på lite korta intervaller på tisdagen och sedan bara lite lätt jogging på fredagen för att "väcka" kroppen! Annars blir det så klart jobb som vanligt men oxå en hel del vila och bra kost. Lite massage och bubbelbad på det borde göra att benen kommer kännas på topp på lördag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar