Triathlon

Triathlon

söndag 11 september 2011

Genrep

Idag var det dags för genrep knappt 2 veckor kvar till Lidingöloppet. Nästa veckas långpass tänkte jag köra max 15 km så detta var sista passet över 20 km. 


Jag packade bilen med de viktigaste sakerna för att klara ett långpass, vätskebälte med sportdryck, vatten och en återhämtningsdryck att ta direkt efter passet. Sedan bar det av till skutberget, som ligger precis vid vänerns strand, för att köra ett varv på den grönröda milsbanan och ett varv på den gulgröna mer kuperade milsbanan.


Jag har ju hela tiden följt Magnus Bergmans träningsprogram från Runners, för sub 2.38. Jag har gjort varenda pass förutom de två veckorna jag varit sjuk. Sedan har jag ju även kört lite styrka, cykel och simning utöver löpträningen. Hela tiden har jag kört minst den rekommenderade sträckan, ibland någon kilometer extra och jag har alltid kört i rekommenderat tempo eller lite snabbare. Idag var planen 20 km i 5-tempo, vilket inte varit några problem tidigare.

Jag startade passet i 5-tempo och det kändes helt ok från start även om jag fick slita mer än vanligt för att hålla tempot. Första milen, som är den lättaste delen av banan gick på 49 min och redan vid varvningen hade jag hög puls och fick verkligen ligga i för att hålla tempot.



Härlig löpmiljö vid skutberget motionscentral som passerades vid varvningen

Vid varvingen kände jag mig sliten och "den lille rösten" tyckte att jag skulle ge mig ut på 5 kilometersslingan istället för den rejält kuperade milsbanan. Jag bestämde mig dock för att bita ihop och fortsatte ut på mil nr 2. De första 4 kilometrarna klarade jag att hålla 5-tempo men sedan fick jag vika ner mig och sänkte farten till 5.30-tempo som jag höll hela vägen in i mål.


Lite oroväckande och frustrerande att jag inte hittar tillbaka till den underbara formen och löpkänslan jag hade innan förkylningen. Lättheten i kroppen, det studsiga löpsteget och känslan av att orka hur mycket som helst. Jag tror och hoppas att jag skall hitta formen lagom till Lidingö, det är ju trots allt 2 veckor kvar. Jag tar iallafall med mig två positiva saker från dagens pass:

1. Jag vek inte ner mig trots att jag var rejält sliten utan krigade hela vägen runt!
2. Inga krämpor i någonstans utan så sett känns kroppen bra

Planen för att hitta tillbaka till toppformen blir att försöka få mycket sömn, äta riktigt bra kost och fortsätta löpträningen som planerat.


4 kommentarer:

  1. Du kommer klara loppet på bara viljan, med eller utan perfekt löpkänsla!!
    Jag fick vika ner mig igår efter 14 km, har ett bråkande knä sen första gången på Ursvik så blir det inte bättre så kommer jag få stå över lidingöloppet....

    Tråkigt och frustrerande, jag vill ju bara springa...
    Ska Karin med och titta?

    //L

    SvaraRadera
  2. Du kommer att hitta formen, var inte orolig!!

    SvaraRadera
  3. Jag tror också det kommer att gå bra! :)

    SvaraRadera
  4. Tack för peppningen! :) Det ska nog gå bra!

    Japp, Karin ska med och kolla!

    SvaraRadera