Triathlon

Triathlon

söndag 19 juni 2011

Vätternrundan

Väl framme i Motala på fredagen var det dags att hämta ut nummerlappen i folkvimlet och lämna in cykeln på den bevakade cykelparkeringen nära starten.


När nummerlappen var hämtad gick vi runt lite i start/mål-området för att lära mig hitta överallt så att allt skulle gå smidigt på lördagsmorgonen med att lämna in överdragskläder och hitta till startfållan i tid.

Sjön som skulle besegras

Startområdet

Sedan åkte vi till Linköping där vi bodde på Scandic och käkade sista uppladningsmåltiden som blev kyckling och potatis innan det var dags att försöka få några timmars sömn....

Det känndes som att jag precis somnat när klockan ringde 03.30 på lördagsmorgonen. Startade med en snabbdusch följt av en grötfrukost med youghurt och kaffe. Sedan drog vi till Motala, hämtade cykeln och lämnade sedan in överdragsklädseln. I startfållan blev det ca 15 minuters nervös väntan innan klockan var 06.12 och startskottet gick.

De första 2 kilometrarna gick i långsamt tempo, sedan var det 3 åkare som stack iväg i högt tempo och självklart hakade jag på. Tempot var i högsta laget för min del, mellan 35-40 km/h men jag hakade på i 3 mil innan jag kände att det var dags att släppa, jag ville ju inte köra slut på mig för tidigt. Sedan gick det ett par mil där jag körde på egen hand, hittade ingen bra klunga att hänga på så jag körde på i 25-30 km/h. Efter ca 5 mil blev jag ikappåkt av ett gäng som höll precis rätt tempo och jag kunde haka på. Jag och 2 andra snackade ihop oss och höll ihop hela vägen. Under resans gång var vi mellan 3 och 10 st som hjälptes åt med dragjobbet, några föll bort och några kom till. Vi stannade på flera av kontrollerna för att fylla på med vatten och sportdryck samt en god lasagne i solen i Hjo. Gick dessutom åt ett gäng Vitargo energibars och gel.

10 timmar och 48 minuter senare var det målgång. Är riktigt nöjd med tiden speciellt som vi stannade och käkade efter vägen, effektiv cykeltid var 10.03. Nästa gång blir det under 10 timmar!




Trött men nöjd precis efter målgång



Kyckling med potatissallad och Cubacola satt som ett skott i krysset efter målgång!






2 kommentarer: